In opdracht van De Vlaamse Waterweg N.V. voert Aquatic Engineers, samen met zijn partner Limnological Solutions International (LSI), een systeemanalyse uit van het Kanaal Roeselare-Leie, en dit over het volledige jaar 2021.
Het doel is inzicht te krijgen in de proliferatie van blauwalgen die sinds enkele jaren recreatie beperken en het esthetisch uitzicht van het kanaal hypothekeren.
Het kanaal Roeselare-Leie verbindt de gemeenten Roeselare, Kachtem, Izegem, Emelgem en Ingelmunster met het Leiekanaal in West-Vlaanderen en maakt deel uit van een watersysteem dat voor de binnenvaart Frankrijk verbindt met de Vlaamse havens. Veel grote industriële complexen uit de landbouw-, voedsel-, textiel- en energie-industrie bevinden zich langs de lengte van het 16,5 km lange kanaal dat wordt gebruikt als aanvoerroute en voor het vervoeren van goederen.
De bouw van het kanaal begon in 1872. Sindsdien is het kanaal verdiept, een aantal keren rechtgetrokken en uitgebreid. Het gedeelte van het kanaal dat eindigt in De haven van Roeselare is 75 hectare groot en heeft een gemiddelde diepte van 3,5 m. Voor het grootste deel is de kanaal volgt de voormalige riviervallei van de Mandel, maar bij Ooigem loost het kanaal na het sluitsysteem de Leie in. Met een helling van 7,5 m draagt het kanaal ook bij aan de de afwatering van de Mandelvallei in de Leie en de waterkwaliteit van het kanaal is daardoor gedeeltelijk beïnvloed door het verzorgingsgebied.
0 opmerkingen op “Systeemanalyse Kanaal Roeselare-Leie” Add yours →